miércoles, 9 de diciembre de 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia

Pense que mitjançant les WQ es pot treballar amb els alumnes qualsevol unitat didàctica, centre d'interès, tema transversal, etc. d'una manera pràctica, motivadora per als alumnes que desperti el seu interès i curiositat per la matèria, permetent-los la seua capacitat de creació, de debatre idees amb els companys, treballar en diversos suports com ara vídeos, realitzar role-playing i tot utilitzant la ferramenta d'Internet que és la que té més potencial d'informació i que els alumnes han de saber utilitzar per la importàcia d'aquest recurs però, així mateix és necessari que en un principi sigui guiat pel professor-tutor per a que es realitze un bon ús de la mateixa.
Centrant-nos ara en l'educació intercultural que estem treballant en aquesta assignatura, es pot assenyalar que aquestos temes tant importants i actuals en la nostra societat que tants problemes ocasionen per les reticiències socials i la falta d'acceptació de les altres cultures, quan la interculturalitat ens aporta tantes coses positives com l'enrequiment dels valors, costums, tradicions, etc. d'altres cultures que ens enriqueix a la nostra. Cal afirmar, que cada vegada en aquest món més globalitzat, és en l'escola on hem de potenciar en la formació dels alumnes en aquestos aspectes per evitar posteriors conflictes i educar per a la cultura intercultural per saber valorar, apreciar, tolerar, respectar i enriquir-nos del que ens aporten les persones d'altres races i cultures que viuen i viuran junt a nosaltres.
Després de realitzar aquestos aclariments, pense que el treball d'aquesta WQ és centra en un model assimilacionista, on es rebutja a ningú, sinó que s'accepta tal i com és, realitzant una actuació orientat a la igualtat, i no a les diferències.
El nivell d'interculturalitat que s'utilitza en la WQ analitzada és alt, ja que la seua finalitat és la transformació, podríem dir, de la realitat que es viu en la nostra societat referent a actituds xonòfobes, aniracistes, discriminadores que necessariament s'han de canviar. Per això, és necessita una posició interculturalista forta, amb una renovació pedagògica amb materials didàctics que facen possible aquest canvi, però a més a més, per a que sigua possible, s'ha d'entendre que l'educació intercultural no és cosa sols d'un pocs (mediador cultural, mestre que imparta aquesta assignatura) sinó que és cosa de tots/es, des de polítics, Administracions Públiques, equip directius del col·legi, professorat, alumnes, família, etc, ara bé, aplicant la nostra atenció en el professorat i els alumnes cal que es compremeten en la modificació de situacions socials i de suports ideològics que provoquen discriminació cultural i social.

Així, des d'un punt de vista més psicopedagògic, cal que el sistema educatiu s'orienti cap a una educació que prepari i sensibilitzi la realitat de la diversitat cultural del nostre món, ja que sense aquesta el col·legi no pot aconseguir els seus objectius. D'aquesta manera, per una banda, cal indicar que el reconeixement de la personalitat cultural dels alumnes en el marc escolar contribueix a la seva seguretat psicosocial, equilibri afectiu i desenvolupament d'actituds positives davant la diversitat cultural, que en definitiva són el fonament d'una integració escolar i, en darrer terme, social. De l'altra, com hem dit anteriorment, no és suficient realitzar un tracte compensatori sinó que cal superar el simple contacte entre alumnes culturalment heterogenis, ja que per si sol això no assegura el desenvolupament de la solidaritat, la tolerància i la cooperació.

Ara bé, per a que totes aquestes idees es facen realitat, és necessari una modificació del currículum per adaptar-lo a les exigències plantejades per la societat i el nostre estat democràtic, que és incompatible amb el fet que unes cultures o grups humans predominen sobre altres. D'aquesta manera, els continguts del currículum i la psicopedagogia s'han d'articular sobre la base de les diferents cultures, ja que sinó és així i ens centrem sols en la nostra cultura, la resta de grups socials no es senten identificats ni veuen reflectida la seua cultura en allò que s'imparteix, no aconseguint d'aquesta manera que es porte a terme totes les idees de canvi i renovació que hem esmentat.

A mode de conclusió, podem indicar que els reptes que encara avui ens queden per portar a terme es centren en la necessitat de lluitar contra les desigualtats interculturals, treballar aquestes desigualtats i els possibles conflictes interculturals que encara avui en la nostra societat existeixen en positiu i hem educar envers una convivència intercultural.

DIRECCIÓ DE LA MEUA WEBQUEST: http://www.cepdeorcera.org/majwq/wq/ver/336

No hay comentarios:

Publicar un comentario